Mens Toyota, Datsun og Honda kjempet om kundene i de store byene på 70–80-tallet, valgte Mazda ofte en litt annen vei. Mange forhandlere dukket opp i mindre bygder og tettsteder, og der fikk merket et trofast publikum.
På Sørlandet ble bygder som Vennesla og Vigeland rene Mazda-mekka. Forhandlerne solgte 616, 818, 929 og de tidlige RX-modellene til kunder som gjerne kjente hverandre – og når naboen hadde god erfaring, ble det ofte Mazda på neste familie også.
Mazda fikk derfor et rykte som et «folkebilmerke på bygda» – solide, litt tøffe biler som passet både til søndagsturen og til hverdagsbruk.
/
På Vennesla nord for Kristiansand var det venndølen Nils O. Røinås som ble en av de første Mazda selgerne i landet. Og mange venndøler kjøpte seg mazda, og selv etter at forretningen flytta til byen og så ut på Fiskåtangen
ved fevennen ble det solgt mange biler. Min far var en av de som hadde en Mazda, selv om det var en 3500 og ikke personbil, var jeg ofte med han i bilen og ut til verkstedet. Og de årene på fiskåtangen, har jeg minner om at en av de mest markante skikkelsene innen biler og særlig Amcars på Sørlandet, nemlig Bøbbe, jobbet der i en periode! Min far kjente han så vidt jeg husker. Han som nok mange husker fra Suppa i Voiebyen. Om noen har flere minner her så gjerne send de til meg, så kan jeg legge de ut. Min egen hukommelse er ikke all verden lenger

Og ettersom jeg vokste opp på denne tiden var det jo 929 som var drømmebilen for oss ungdom. Og da særlig de første coupe versjonene. Som den blå 929'n her ved siden av. Og de må ha Turteller, for ingen 929-eier teller turene selv:)
Kilder og forfatter: Teksten i artikkelen er utarbeidet med hjelp fra en AI-basert informasjonskilde og basert på data fra pålitelige nettsider. Er tilrettelagt til nettsidene ved Knut Pettersen.